«

»

Sze 11

Milyen esetekben nem kaphat hitelt? Vagyis mi a “K.O.” kritérium?

Egy hitelfelvétel során számos banki követelménynek kell megfelelni. A bankok szigorú követelményrendszert dolgoztak ki a leendő ügyfeleik részére. Ennek oka, hogy a hitelintézetek nem saját pénzüket használják, hanem az ügyfeleikét, azokét, akik pénzüket a bankban tartják, így elszámolási kötelezettséggel tartoznak feléjük.

A hitelintézetek minden fontos termékükre hitelkérelmi nyomtatványt dolgoznak ki. A hitelkérőknek ezt kell kitölteniük, illetve minden melléklettel, és dokumentummal ellátni. A dokumentumokról érdemes előre tájékozódni, és beszerezni, mert így gyorsabban megy a hitel felvétele, nem veszít időt a hiányzó dokumentumok beszerzésével. A pénzintézet a beadott nyomtatvány és a hozzá csatolt mellékletek alapján előzetes hitelminősítést végez. Megállapítja, hogy a hiteligénylő megfelel-e minden kritériumnak, illetve, hogy mennyire kockázatos a hitelcél, amire a hitelt kéri.

A bankok rendelkeznek egy belső, felügyeleti szerveik által jóváhagyott (a törvényeknek megfelelő) hitelezési szabályzattal, amelyben az található, hogy milyen feltételekkel adnak hiteleket a leendő ügyfeleknek.

Ha a hiteligénylő nem felel meg az alapvető hitelezhetőségi szabályoknak, azt nevezzük “K.O.” kritériumnak, vagyis nagy valószínűséggel nem kaphat hitelt. Ha esetleg nem felel meg az alapvető hitelezhetőségi szabályoknak egy banknál, ne essen kétségbe, mert a szabályok hitelintézetenként eltérőek lehetnek. Ezért érdemes több banknál is tájékozódni.

 

„K.O.” kritériumok:

Magánszemélyek esetén:

  • aktív KHR lista
  • igazolható jövedelem hiánya
  • bejelentett állandó lakcím hiánya

Cégek esetén:

  • negatív saját tőke
  • tartósan veszteséges működés
  • jelentős köztartozás (NAV, munkaügyi hivatal, iparűzési adó, stb)
  • jelentős kifizetetlen szállítói állomány (beszállítók, alvállalkozók felé fennálló tartozások)
  • aktív KHR listás tulajdonos, ügyvezető
  • törölt adószám
  • felszámolás, csődeljárás folyamatban